04

The Chapel

Sint-Romboutskerkhof 2, Mechelen

Midden 2019 opende in Mechelen Taste-M. Het historische pand en de Congregatiekapel op het Sint-Romboutskerkhof, waar voorheen de Jazzzolder vzw huisde, werd officieel omgedoopt tot Taste-M. Drie bevriende ondernemers kochten een tijd terug het pand aan met de bedoeling er een zaak te beginnen met de focus op smaak Mechelen.

Wim Voss, Elsje Van den Bogaert en Mehdi ­Mathlouthi zijn al vele jaren bevriend. Ze werken onder meer samen in het marketing- en communicatiebureau NewWorld. Maar ook bij de Mechelse winterbar en bij M-Eatery komen we hun namen tegen. Op de benedenverdieping van het statige pand, in de prachtige kelder met zijn gewelven en in de monumentale kapel is er een beleveniscentrum. Daarvoor werkten de ondernemers samen met architecte Ariane Van Craen en interieurarchitecte Anneke Crauwels. Zij bedachten eerder al de interieurconcepten voor M-Eatery en Sava. Zo is het pand achteraan opengewerkt met een grote glazen wand, zodat er een sterkere link is met de tuin. Die is ook toegankelijk via de Oude Beggaardenstraat aan het Aartsbisschoppelijk paleis.

De historische kelder is omgevormd tot een exclusieve Wine & Cheese speakeasy (The Cellar) met wijntastings. De ruime kelder zal rechtstreeks toegankelijk zijn vanaf het Sint-Romboutskerkhof.

De kapel zag het levenslicht in 1856 en werd volledig gefinancierd door privégiften van de Mechelaars. Architect P.J.A De Cocq ontwierp het gebouw met eclectische voorgevel, tal van heiligenbeelden en een kruisweg voor de Mechelse Congregatie van de Dienstmaagden van Maria. Die congregatie blies haar laatste kaars uit in 1949. Vanaf dan vormt de kapel het decor voor concerten en theatervoorstellingen. The Chapel brengt ook vandaag smaakvolle events, gaande van (aperitief)concerten tot exposities, recepties of diners.

 

The Chapel
The Chapel groepsfoto
voorgevel The Chapel op Sint-Romboutskerkhof
pad naar The Chapel op Sint-Romboutskerkhof
Genre
Hard Bop, modale Jazz

Blue Bop Quintet

Het Blue Bop Quintet is een jazzband bestaande uit 5 jonge jazzmuzikanten die elkaar leerden kennen op de! Kunsthumaniora in Antwerpen, waar ze destijds studeerden. Ondertussen zijn ze te vinden in het Antwerpse Conservatorium.

De band bestaat sinds 2016, en ondertussen hebben ze een groot repertoire opgeboud dat voornamelijk bestaat uit eigen composities in de hard-bop stijl. Zoals Art Blakey het zou zeggen: Come in, take off your shoes and have a ball!

Blue Bop Quintet
Blue Bop Quintet groepsfoto
Blue Bop Quintet groepsfoto

Seba Colson

Geboortejaar
1998

Seba Colson is student van Nico Schepers aan het Conservatorium van Antwerpen en hij speelt nu bijna 3 jaar trompet. Hij volgde in 2018 les bij Carlo Nardozza en Rob Bruynen aan het conservatorium van Maastricht.

Hij is afkomstig van Antwerpen  en heeft ook jazz gestudeerd aan de kunsthumaniora.

Zijn favoriete trompettisten zijn Lee Morgan, Freddie Hubbard en Clark Terry. Voordat hij trompet is beginnen spelen studeerde hij al jazzgitaar op de Kunsthumaniora maar tussen het 5de en 6de middelbaar is hij overgeschakeld naar trompet met Peter Kox als leerkracht.

trompet
Seba Colson speelt trompet

Ymre Denis

Geboortejaar
1998

Ymre Denis is een tenor saxofonist uit Antwerpen. Hij speelt voornamelijk jazz, maar speelt ook mee in ander projecten zoals: Jungle Roots(reggae), Boter(neo-soul) en rapt ook bij asct(een hip hop collective met een live band).

Zijn grote idolen zijn Wayne Shorter, John Coltrane en Hank Mobley.

tenorsax
Ymre Denis speelt tenorsax

Milan Verbist

Geboortejaar
1999

Milan Verbist is een jazzpianist uit Antwerpen. Momenteel studeert hij aan het Conservatorium van Antwerpen. Hij speelt met zijn eigen band, het Milan Verbist Trio. Daarnaast speelt hij bij het Blue Bop Quintet, en met vele andere occasionele bands in het Antwerpse.

Hij is voornamelijk geïnspireerd door pianisten als Herbie Hancock, McCoy Tyner en Phineas Newborn.

piano
Milan Verbist speelt piano

De herbeleving van 'The Jazz Messengers' in de vorm van deze Antwerpse youngsters die deze strekking in de jazz prefect weten te brengen in de vorm van enkele standards maar ook met eigen composities.

Max vrij
48