17

Het Somerhuys

Tessestraat 5-7, Mechelen

Einde 1600 is het vervallen huisje omgebouwd tot een binnenstedelijk buitenverblijf. De doelbewuste vermelding van de term ‘zomerhuisje’ kan erop wijzen dat het gebouw geen schoorstenen had, maar uitsluitend de zon als warmtebron gebruikte. Tot op vandaag zijn alle vensters van het hoofdgebouw overigens nog steeds op het zuiden gericht. 

Door de komst van de Apostolinnen naar Mechelen onderging het huizenblok tussen de Onze-Lieve-Vrouwestraat, de Oude Brusselstraat, de Lange Nieuwstraat en de Tessestraat in de achttiende eeuw een evolutie waarbij kapitaalkrachtige eigenaars aanpalende percelen opkopen om hun eigendom uit te breiden. Tussen het zomerhuis en de gebouwen van de congregatie liet men een nieuwbouw optrekken die beide gebouwen met elkaar verbond. Toch werd de vleugel in de Tessestraat omstreeks 1800 opnieuw van het hoofdgebouw afgesplitst en opgedeeld in twee wooneenheden. Het achttiende-eeuwse gebouw dat de Apostolinnen hadden laten optrekken, werd verbouwd tot een voorname burgerwoning met een fraaie voorgevel, een prachtige trap en een nieuw volume aan de zuidzijde, terwijl het oorspronkelijke ‘hof van plaisantie’ dat niet langer via de Onze-Lieve-Vrouwestraat toegankelijk was, verhuurd werd aan gezinnen uit de middenklasse. 

Om de opbrengst te maximaliseren werden grote kamers op een goedkope manier ontdubbeld zodat het enorme pand op het einde van de negentiende eeuw een echte woonkazerne was geworden. In 1926 werd het totaal uitgeleefde woonhuis verkocht aan Antoon Devis en Regina De Leus die er een matrassenfabriek in onderbrachten.

genietende zittende bezoekers in living
spelende groep in living
gastheer en gastvrouw Het Somerhuys
tuin van Het Somerhuys
keuken
Genre
melodische energieke jazz

RaPiDMan

RPDMN (RaPiDMan) is een nieuw, eigentijds kwartet uit Gent en Brussel bestaande uit 2 blazers, altsax en trombone, elektrische bas en drums. Aan de basis van hun melodische en energieke composities liggen invloeden uit rock, jazz en vrije improvisatie.

De vier leden van RPDMN hebben reeds hun sporen verdiend in de Belgische jazz- en muziekscene waarin zij actief zijn binnen diverse bezettingen en genres, gaande van Flat Earth Society, Nordmann, Gwen Cresens Quartet, John Ghost, H A S T, DelVita, Bravo Bigband, Igor Gehenot “Organ” trio, Kleptomatics,…

RPDMN brengt hun individuele invloeden samen tot een gebald en eenvoudig concept: vier muzikanten die bovenal ervan genieten om samen te musiceren en te improviseren.

groepsfoto  Rapidman
Rapidman platenhoes

Rob Banken

Geboortejaar
1986

Rob Banken (’86) startte op 18-jarige leeftijd zijn Master in Jazz aan het Lemmens-instituut Leuven, met Frank Vaganée als zijn belangrijkste leraar. Hier leerde hij de technieken van soleren, improviseren en big band / sectie spelen. Tijdens zijn masterstudies werd Rob ook de klarinet en fluit bijgebracht door Greet Severens en Wim Brabants.

In de loop der jaren heeft Rob deelgenomen aan lessen en workshops bij Frank Vaganée, John Ruocco, Bart van Caenegem, Peter Hertmans, Dré Pallemaerts, Mark Turner, Bill Carrothers, Nicolas Thys, Robin Verheyen, ... Rob's eigen band met trompettist Carlo Nardozza (CN Quartet, Nardozza / Bisceglia, BJO, ...) bassist Anneleen Boehme (Lab-trio, ...) en drummer Matthias De Waele (De Looze / Machtel / De Waele, PHD, ...) is een van de vele bands waar Rob momenteel mee werkt.

Hij is ook lid van het Brussels Youth Jazz Orchestra (BYJO), 8 o’clock Shadows (een octet onder leiding van trompettist Sam Joris), de theatergroep The Katunaric Family en Daan Demeyer Quintet (met Carlo Nardozza, Daan Demeyer, Jos Machtel en Matthias De Waele).

Als freelance muzikant kreeg hij de gelegenheid om te spelen met Gary Smulyan, Frank Vaganée, Bart van Caenegem, Thomas De Prins, Jos Machtel, Carlo Nardozza, Peter Delannoye, Steven Delannoye, Janos Bruneel, Jo Hermans, Tuesday Night Orchestra, Jazz Station Bigband, De Maan (theater), Modern Bop Society, Nilfisq , Bravo Big Band en anderen.

altsax
Rob Banken speelt sax

Peter Delannoye

Geboortejaar
1986

Peter Delannoye (°86) studeerde trombone bij Ilja Reijngoud & Bart van Lier (Codarts) en Lode Mertens (Lemmensinstituut), Frank Vaganée en Marc Godfroid. Verder kreeg hij ook les van Eric Vloeimans, Ronald van Rossum, Pierre van Dormael, Ralph Allesi, Ben Vande Dungen en volgde workshop bij Stéphane Galland, Nelson Veras, Magic Mallik, Bo van der werf, Bill Carrothers, Dré Pallemaerts en Jozef Dumoulin.

Met partner in crime Toni Vitacolonna richtte hij DelVitaGroup op, waarmee hij in 2018 het tweede album ‘Abyss’ uitbracht. Daarnaast speelt hij in met bonte gezellschap FLat Earth Society van Peter Vermeersch, Kleptomatics, Delvis en Isolde.

Peter speelde reeds met o.a. Brussels Jazz Orchestra, Manngold de Cobre, Kurt Rosenwinkel, Eric Vloeimans, PHD, Belgian Brass, Selah Sue, Soulsister, dEUS, DAAN, Mauro Pawlowski, ARNO, Hooverphonic, Lady Linn, Pieter Embrechts, Nathalie Meskens, Baloji…

trombone
Peter Delannoye speelt trombone

Dries Geusens

Geboortejaar
1979

Dries Geusens (°79) begon zijn muzikale carrière aan het NIKO te Neerpelt waar hij piano en slagwerk studeerde. Na zijn middelbare studies verhuisde hij naar Brussel om er audiovisuele technieken te studeren aan het RITS en werkte van 2001 tot 2006 als radiotechnicus aan de VRT voor Radio 1 en Klara. In 2007 nam hij de beslissing om zich volledig te focussen op muziek en basgitaar te gaan studeren aan de jazzafdeling van het Conservatorium van Gent bij Stefan Lievestro.

Hij kreeg les van o.m. Maarten Weyler, Leon Lhoest, Christophe Devisscher, Marc Godfroid, Arnoud Gerritse, Bart Defoort en Pierre Vaiana.

Dries is als bassist voornamelijk actief met de Gentse band Nordmann, waarmee hij reeds een 150-tal concerten kon spelen op gerenommeerde podia en festivals in binnen- en buitenland. Daarnaast speelt hij bij Molten Penguin (live electro, beats en improvisatie) en werkt aan een eigen trio-project.

elektrische bas
Dries Geusens speelt basgitaar

Matthias De Waele

Geboortejaar
1988

Matthias De Waele (°88) had de muzikale microbe al heel vroeg te pakken. Zijn grootvader moedigde hem aan om zich in te schrijven aan de Academie Voor Muziek en Woord te Oudenaarde. Op achtjarige leeftijd begon hij met Solfège en een jaar later kwam daar ook Klarinet bij. Wanneer Matthias twaalf jaar was, ontdekte hij de liefde voor de drums. Na een studie Criminologische Wetenschappen besloot hij zijn leven 100% aan muziek te wijden.

Matthias studeerde aan het Lemmensinsituut te Leuven, CODARTS te Rotterdam en het conservatorium van Brussel waar hij les kreeg van onder andere Dré Pallemaerts, Marek Patrman, Hans van Oosterhout en Lionel Beuvens. In 2015 ontving hij een BAEF fellowship waardoor hij de mogelijkheid had om te studeren aan The New School For Jazz And Contemporary Music, waar hij de Provost Scholarship ontving, te New York. Hij studeerde er met Reggie Workman, Billy Harper, Dan Weiss, Joanne Brackeen, Amir Ziv, en John Hollenbeck.

Matthias speelde met ondermeer Bert Joris, Tutu Puoane, Jos Machtel, Itai Kriss, Or Baraket, Bram De Looze, Brussels Philharmonic, Criss Cross Europe Band 2013, Jimmy Halperin, Andrea Pozza, Frank Vaganée, Nicola Andrioli, Pierrick Pédron, Jeremy Manasia en Igor Gehenot.

Hij maakt deel uit van groepen zoals Bravo Big Band, De Looze/Machtel/De Waele, Yuan Quintet.

drums
Matthias De Waele speelt drums
Max vrij
21